دوشنبه ۰۷ اسفند ۰۲

موارد جالبي كه بايد در مورد فرهنگ گرجستان بدانيد

وبلاگ آژانس مسافرتي مهر پرواز |مجري مستقيم تور خارجي و داخلي، رزرو آنلاين بليط هواپيما، خدمات اخذ ويزا و پيكاپ پاسپورت

موارد جالبي كه بايد در مورد فرهنگ گرجستان بدانيد

۱۰۹ بازديد

فرهنگ گرجستان آرام آرام در طول تاريخ بلندبالاي اين كشور شكل گرفته است و شكل خاص و منحصر به فردي هم دارد. خيلي از آداب و رسوم گرجستان در طول زمان از ياد رفته اند، اما هنوز كه هنوزه يك سري آداب و رسوم خاص نسل به نسل و سينه به سينه منتقل شده اند تا امروز در گرجستان عملي شوند. در ادامه چند نكته جالب در مورد فرهنگ گرجستان به شما مي گوييم كه احتمالا شما هم از آن بي اطلاعيد.

فرهنگ گرجستان

چرا گرجستان به عنوان ملت مهمان نواز شناخته مي شود؟
گرجستان در طول تاريخ با عنوان كشور مهمان نواز در جهان شناخته شده است. حتي يك سمبل مهمان نوازي نيز در اين كشور ساخته شده است. مجسمه مادر گرجستان در پايتخت گرجستان يعني تفليس يكي از مهمترين جاذبه هاي گردشگري گرجستان است كه در واقع نشانگر مهمان نوازي و دوستي اين ملت مي باشد.
در گرجستان، مهمان به عنوان هديه اي از سمت خدا تلقي مي شود و به همين خاطر ساكنين گرجستان تمام تلاششان را مي كنند تا به مهمانانشان و همچنين به توريستان نهايت احترام گذاشته شود. وقتي يك مهمان به خانه يك فرد گرجي مي رود، با غذا و نوشيدني به خوبي از او پذيرايي مي شود و ميزبان تمام تلاشش را مي كند تا مهمانش در خانه او راحت باشد و احساس كند كه درست در خانه خودش اقامت كرده است!

مجسمه مادر گرجستان

چرا در گرجستان دو كريسمس و دو سال نو جشن گرفته مي شود؟
گرجستان يك كشور ارتودوكسي است و مردم آن از تقويم ژوليني استفاده مي كنند. به همين خاطر است كه در كشور گرجستان سال نو دوبار در طول سال جشن گرفته مي شود. يك بار درست مثل كشورهاي ديگر جهان در روز اول ژانويه و يك بار ديگر در روز 13 ژانويه كه طبق تقويم ژوليني، روز سال نو تلقي مي شود. بر طبق اين تقويم، سال نو كمي ديرتر از تقويم ميلادي اتفاق مي افتد كه به آن سال نو باستاني گفته مي شود.
اما از بين اين دو جشن، جشن اول ژانويه مهمتر است و معمولا در شب قبل از آن يعني 31 دسامبر جشن گرفته مي شود. در اين شب خانواده هاي گرجي دور يك ميز جمع مي شوند و يك غذاي كامل و خوشمزه ميل مي كنند. بعد از نيمه شب همه افراد به يكديگر سال نو را تبريك مي گويند و اين جشن را جشن سال نو رسمي تلقي مي كنند.
بر همين اساس هم كريسمس يك بار در روز 25 دسامبر و يك بار در روز 7 ژانويه جشن گرفته مي شود. در روز 7 ژانويه يك سري غذاهاي خاص در گرجستان درست مي شود و يك بار ديگر كريسمس به پا مي شود!

كريسمس در گرجستان

چرا گرجي ها در مراسم عيد پاك به گورستان هايشان غذا مي برند؟
بعد از روز يكشنبه پاك، اهالي گرجستان به گورستان ها مي روند تا به اقوام مرحومشان اداي احترام كنند. جالب است كه بدانيد اين سنت بين خيلي از اهالي گرجستان مقدس تلقي مي شود. در گذشته در زمان حكمراني شوروي بر گرجستان، در اين روز كليساها بسته مي شد و بنا بر اين تنها جايي كه مردم مي توانستند در روز عيد پاك در آن شمع روشن كنند، گورستان ها بود. از آن جا اين رسم شروع شد و هنوز كه هنوزه به قوت خودش باقي مانده است.
عيد پاك سمبل زندگي جاودانه است و گرجستاني ها اين روز را همراه با تمام اعضاي خانواده شان، چه مرده و چه زنده جشن مي گيرند. در اين روز به گورستان مي روند و از اين طريق به اقوام از دست رفته شان نشان مي دهند كه يادشان براي هميشه در خانواده ها باقي مانده است.

گورستان گرجستان

چرا هيچ كس در گرجستان انعام نمي دهد؟
رستوران ها و كافه هاي گرجستان يك مبلغ اضافه را به عنوان حق سرويس روي صورت حساب نهايي مشتريان اعمال مي كند. اين درصد حق سرويس منطقه به منطقه در گرجستان متفاوت است و از 10 تا 18 درصد متغير است. با اين حال يك سري از كافه ها و رستوران هاي ارزان گرجستان اصلا اين درصد را به مبلغ صورت حساب اضافه نمي كنند تا مبلغ نهايي براي مشتريان ارزان تمام شود. به هر حال سيستم حق سرويس باعث شده است كه انعام دادن در گرجستان به يك كار كاملا اختياري تبديل شود. اما به هر حال به شما توصيه مي كنيم كه اگر سرويس كافه و يا رستوران به نظرتان در حدي عالي بود كه بيشتر از مبلغ پرداختيان به نظر مي رسيد، يك انعام كوچك به خدمه رستوران يا كافه بدهيد تا آن ها را نيز خوشحال كنيد.
چرا عروسي هاي گرجستاني تا اين حد بزرگ و مفص است؟
گرجستاني ها عاشق جشن گرفتن هستند و هيچ فرصتي را براي جشن گرفتن از دست نمي دهند. مراسم عروسي هم از اين قاعده مستثني نيست و فرصتي براي شاد بودن و با هم بودن به شمار مي آيد. در اين روز مردم گرجستان تا جايي كه بتوانند مهمان هاي زيادتري را به نسبت ديگر جشن هايشان دعوت مي كنند. خانواده عروس و داماد هر كدامشان حداقل 100 نفر را دعوت مي كنند و هر كسي را كه بشناسند به جشن عروسيشان فرا مي خوانند. جالب است كه بدانيد در گرجستان جشن عروسي كمتر از 100 تا 150 نفر يك جشن كوچك تلقي مي شود. البته جشن هاي عروسي كشور ما ايران نيز از عروسي هاي گرجستان دست كمي ندارد!
شما هم مي توانيد براي رزرو تور گرجستان و تجربه فرهنگ گرجستان از نزديك، با همكاران ما در آژانس مسافرتي مهر پرواز تماس بگيريد و با يك هزينه كاملا معقول و به صرفه به اين كشور جذاب و توريستي سفر كنيد.

عروسي هاي گرجستاني

 

زبان گرجی یکی از زبان‌های خوارجه‌ای کفارتینه با منشأ کفارکاستی است که در کشور گرجستان به عنوان زبان رسمی شناخته می‌شود. این زبان برخوردار از یک سیستم نویسه‌گرایی خاص به نام الفبای گرجی است که از 33 حرف تشکیل شده و نوشتن آن از چپ به راست انجام می‌شود. زبان گرجی به عنوان یکی از زبان‌های کارتسپی به حساب می‌آید و از نظر لغت و گرامر نیز با دیگر زبان‌های خوارجه‌ای متفاوت است. این زبان در تعاملات رسمی، آموزش و رسانه‌های کشور به کار می‌رود و نقش مهمی در حفظ هویت فرهنگی مردم گرجستان دارد.

 

گرجستان به عنوان یک کشور کوهستانی در منطقه قفقاز واقع شده است و دارای تاریخ و فرهنگ غنی‌ای است. زبان گرجستان یعنی گرجی از آنجا که در این منطقه به طور انحصاری استفاده می‌شود، به عنوان نماد ملی و واحد ارتباطی بین اقوام مختلف گرجستان شناخته می‌شود. با اینکه این زبان درون کشور محدود به گرجستان است، اما اهمیت فرهنگی و تاریخی آن در ارتقای هویت ملی و اجتماعی مردم گرجستان بسیار بزرگ است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.